Upíři- fakta nebo pohádky
Zprávy a zmínky o upírech zaznamenáváme z různých částí světa a to již v nejrannějších kulturách, jako je stará Babylonie, Persie, Indie. V každém kulturním prostředí přijímá obraz upíra samozřejmě více či méně jinou podobu, takže v Portugalsku potkáváme femininní bruxu, která je kombinací čarodějnice sabatu s vampýrem, v arabských zemích příšerného revenantního požírače mrtvol - ghůla , ve starém Řecku zase se strigami či lamiemi, které jsou jen upírskou podobou čarodějnic, tu je upírství spojeno s ďáblem, peklem, čarodějnictvím a černou magií tu zas upíři nesou zřetelně lykantropické atributy. Zarážející podobnost upírských mýtů, pocházející z více kulturních oblastí, nás utvrzuje v doměnce, že se, stejně jako v případě čarodějnic, čertů, vodníků a podobných významných multikulturních mytologických postav jedná o projevy silného archetypického materiálu. Víra v upíry, jako lidské bytosti, po smrti vysávající krev svých bližních, byla vůbec nejrozšířenější v zemích slovanských a na Balkánském poloostrově. V českých zemích měl tento "druh upíra" ve starých dobách původní jméno morous podle slabšího stupně útoku upíra, kterým byla noční můra. Jmen a podob mají vampyrické bytosti celou řadu, my se však budeme zabývat tímto geograficky i kulturně nejbližším "typem".
Co byl tedy upír v lidovém podání? Člověk, který byl za života napaden jiným upírem, nešťastník, který musí po životě žít příšernou existencí vysávače krve bližních a se smrtí je připraven i o možnost života věčného v království nebeském (v některých krajích se věřilo, že nemrtvými se stávájí po smrti sebevrazi). Po smrti pak každou noc opouští hrob a vydává se upíjet krve oběti respektive obětí a to tak dlouho, dokud oběť žije. Hlavními znaky takového upíra jsou prodloužené špičáky, jako nástroj útoku, mrtvolně bledá, propadlá tvář, zarudlé bělmo a obligátní rubáš. Upír vládne silou sedmi mužů. Před upírem je možno se chránit květy, nebo hlavičkami česneku, svěcenou vodou, krucifixem. Jeho řáděni lze, podle tradice zamezit církevním rituálem a modlitbami. Minulo-li se duchovní opatření účinkem, přistoupilo se k více či méně drastickým likvidačním opatřením, která se drobně mění podle kraje, či země. Upírovy bylo probodeno srdce nebo hlava osikovým, lipovým či dubovým kolíkem, či železným hřebem, spáleno srdce, hlava či celé tělo, uťata hlava a položena k nohám, případně zakopána daleko od těla upíra, atp. Po exekuci bylo tělo upíra znovu křesťansky pohřbeno. Nepohlíželo se na upíra tudíž jako na samo zlo, ale spíše jako na oběť zla a kromě strachu z napadení byla likvidace upíra motivována i snahou o záchranu jeho duše.
Upírství bylo často spojováno s černou magií a čarodějnictvím. Ve starých dobách se také označovalo jako "magia posthuma" čili magie mrtvých a podle pověry rozšířené v islámských zemích se upírem stával černý mág či čarodějnice za života škodící lidem . Spojení čarodějnice-upír se objevuje v pověrách více národů. Samotné slovo upír vzniklo z tureckého uber tj. čarodějnice, ale to jsou jediné body spojující magii a čarodějnictví s vampyrismem. Důvodem těchto pověr je vedle přirozené lidské vlastnosti spojovat neznámé a záhadné s kouzly a čáry možná také v dřívějších dobách rozšířené používání lidské i zvířecí krve v černé magii a nápadná podobnost příznaků očarování s příznaky vampýřího útoku. Z okultního hlediska je velmi příbuzným tématem psychický arrivismus a magickou cestou vytvoření vampýrští elementálové. Posledně zmíněné už se svou problematikou řadí mezi témata ryze magická, nemají totiž, kromě svého důsledku pro oběti, s danou problematikou mnoho společného.
V dějinách minulého století se setkáváme s několika slavnými případy lidí, jako např. "Düseldorfská zrůda" Peter Kurten, "Hanoverský upír" Fritz Haarman , John Haigh, nebo "Upír z Galoweku" Stanislaw Modzelewski, američanka Tracey Wigginton, Brazilec Costa de Andrade apod., kteří pili lidskou krev, a byli proto často označováni za upíry. S vyjímkou Johna Haiga, šlo vždy o sadistické zrůdy u kterých se pití lidské krve kombinovalo s antropofágií a dalšími zvrácenostmi. Všestranný zločinec Haigh, přestože je často uváděn jako upír moderní doby, si s největší pravděpodobností pití krve svých obětí vymyslel, v marné snaze vyměnit téměř jisté popraviště za doživotní pobyt v psychiatrické léčebně. Známý masový vrah američan Theodor Robert Bundy se sám přirovnal k upírovy, měl pocit, že mu jeho zločiny dodávají energii. Podobné případy běsnění sexuálních deviantů probíhalo, jak se dá předpokládat i v dobách starších a byli to jen další impulzy k formování mýtických představ o nemrtvých. Ve vzpomenutých případech se jistě jedná o vampyrismus, ale ve smyslu psychiatrickém, avšak nikoli o nemrtvé.
V dnešní době existuje malé množství lidí, kteří se považují za upíry. Pijí lidskou krev (většinou od dobrovolných "dárců"), nebo k tomu mají nutkání, Noc je jim milejši než den a dále přebírají některé znaky folklorního nebo filmového upíra. Známý je případ muže ze Spojených států, který jako zaměstnanec v transfuzní stanici ukradl během delší doby desítky litrů krve pro svou potřebu. Není známa pohnutka takových lidí k jejich jednání, avšak nejedná se o upíry, protože stejně jako v případech upírů-vrahů jsou tito živí, čímž postrádají základní podmínku pro použití tohoto označení.
Samotné případy vampyrismu, ale nemají s folklórním zobrazením upírů mnoho společného a tím méně s jejich uměleckým zpracováním. Literární a filmové pojetí tématu se inspirovalo těmi nejděsivějšími pověrami a bohužel dnes určuje i obecné povědomí o tomto nesmírně zajímavém úkazu, které nejde ani centimetr za Drákulu a jeho filmové soukmenovce pokleslého žánru.
Komentáře
Přehled komentářů
hele navím co se semnou dějě! Nemůžu jíst a nespím a když se zlobím tak my z tmavnou aoči fakt ja si nedělám srandu jo a mám po rukách škrábance já nevím prostě co to je :(
kkjkkkk
(wampire, 28. 1. 2010 13:05)existují..něco na tom pravdy přece musí být,jen tak si to člověk všechno nevymyslel..věřím v ně.!!
FAKTA - přečíst!
(Andrea, 23. 1. 2010 18:39)
Já si myslím, že upíři jsou. Někde jsem četla nějaký článek, že nějaký vědec vyvrátil existenci upírů, ale s tím já teda nesouhlasím..!! Jak někdo může vyvrátit existenci něčeho tak mocného, v co už lidé věří více než 200 let během pár minut?!?...a k tomu tak primitivním příkladem, který dokáže vypočítat průměrný žák deváté třídy?!? Ze svého výsledku vydedukoval to, že kdyby byli upíři na zemi už stovky let, tak by na zemi nebyl už ani jediný smrtelník, ovšem je potřeba se zamyslet pane vědče :D .... Tak co tedy ty důkazy nalezených těl oddělených od hlavy, kdyby to byly jediné důkazy, ale pouze v ČR byly nalezené 3 pohřebyště...
Jistě....řeknete si, že lidé kteří žili v době, kdy byly ty těla rozčtvrceny a na jejichž hlavě se i přes stovky a stovky let tyčí nepřirozeně bílé a ostré zuby, že lidé, které v té době žili byli primitivní a věřili na vše, ovšem co ty zuby?!? ...také se zamyslete nad tím, že lidé v této době jsou mnohem chytřejší a přemýšlivější než v tamté době, tak ale je to i s upíry!! Vždyť upíři v době dávné byli stejně "zaostalí" jako ti lidé co tam žili, ale jak čas postupoval, tak se upíři přispůsobovali lidstvu a modernějším technikám, modě, prostě tak aby zapadli mezi "obyčejné obyvatelstvo". Vemte si, že v dávné době, když se podíváte do spisů z celého světa od nadpřirozena, tak v době dávné byli upíři připisování "lidem" kteří noc co noc vstávali z hrobů a vysálavi bližní své a poté i jiné lidi. Když se podíváte na určité data (především roky) rok co rok byli upíři připisováni trochu jinak a o tom mluvím!!....upíři se totiž přispůsobovali určitým podmínkám v těch letech. V době "dávné" lidi věřili snad ve vše, a tak upíři vstávali z hrobů pouze v noci, kdy lidé spali a nic moc nepodnikali. V dnešní době se pojem UPÍR připisuje spíše normálně živým stvořením, kteří zapadají mezi obyčejné obyvatelstvo a tak se upíři "zlepšovali" v tom se maskovat, že v dnesní době na ně lidé téměř zapoměli a nevěří v ně. A teď navážeme na "výpočet" pana profesora....ANO ve své podstatě máte pravdu, ale hloupím výpočtem toho určitě nedocílíte. Jak říkám lidé vyspívali...upíři se jim přispůsobovali a tak se zamyslete kdyby jste byl vy upírem, tak by si určitě nepřeměňoval každého čkověka, který ti padne za oběď. A ani by jste každý týden nazabízeli člověka možná ani jednou za měsíc a tak proto je tu ještě mnoho obyvatel normálně žijících, protože upíři vědí, že by si jich lidé asi těžko mohli nevšimnout, kdyby každou noc, nebo příliš často ubívalo obyvatel. Prostě a jednoduše .... Upíři už jdou velmi těžko rozpoznat, protože zapadli mezi obyčejné obyvatele dnešní doby. A tdyž říkám, že vyspěli, tak mohli vyspět i v tom směru, že nepijí lidskou krev, ale zvířecí, nebo si vemte kolik únosů bylo a už nikdy nebyly unešení lidé nalezeni, nebo když už má chuť na tu lidskou krev, tak se třeba umí přeměnit na zvíře?? Bůh ví jak to s nimi je. Řeknete si, že by muselo být únosů a napadení zvířaty věčí, ale taky se zamyslete nad tím, že v době když zřejmě existence upírů začala existovat (tj. doba Středověku), tak lidé upíry hubily a tak se upírů nedochovalo mnoho...., ale stále tu jsou..!!A kdyby jste si mysleli, že jsem blázen, který tu něco takhle na věc plácl, žak se upíry a vůbec nadpřirozenem zabývám už roky a roky....čtu vše kde by cokoliv mohlo napodobit něco nadpřirozeného a neuvěřitelného a pro mysl člověka nepochopitelného si zapisuji, tisknu....a zajímám se o fakta ne o to co se možná a asi jednou stane/stalo....
waw
(honza, 12. 1. 2010 17:22)ja bych chtel bejt upir nebo aspon poloupir tadyten zivot me nak nebavi chci byt poloupir aspon ve spanku kdyby me kousnul kez by
budoucnost
(Violette, 6. 1. 2010 17:27)krásný blog :) Kéž byste věděli s čím si zahráváte =)
blbost
(folin, 10. 12. 2009 21:16)
předpokládam že tu asi všichni chcete být upírem,
a jak to chcete udělat když upíři neexistují?
jak se stat upirem
(klara, 21. 11. 2009 10:45)jak se stát upírem - odkaz http://s4.bitefight.cz/c.php?uid=127913
názor
(lele, 10. 11. 2009 17:11)snad mohu vyjádřit svůj názor nebo ne snad??Od toho je přece ta diskuse,aby lidi se mohli vyjádřit,tak mě laskavě nepoučuj.
...
(Lady Vamp, 4. 11. 2009 21:57)lidi se vždy bojí toho co neznají...tak to nekrotizuj milé lele
jakoo
(lele, 24. 10. 2009 21:13)hold tak to maj děvuchy blbý:Djo něco mi to přípomína:D:D:Dmmchdem. hustýý jméno:D jako tu to je chcíple,i živějic je na hřbitově než tu:Dzajímalo by mě jestli věříte i v ufo? nebo proč věříte v něco co ste neviděli?nechápu,a nikdy nepochopím..
kua
(lele, 22. 10. 2009 21:39)a mimochodem mě moc neser, nebo na tebe naběhnu se svou bandou já a má banda žížal:D:D
hmmm
(lele, 20. 10. 2009 18:22)no to určite, tobě by zas prospělo kdyby ses podíval na češtinu:D jaká krevní banka? nemáš stránku stím videem o té krevní bance? plss...nebo řekni o čem to je?
:-)
(any, 18. 10. 2009 11:57)znáte ten příběh z věřte nevěřte ? ta krevní banka tomu veřím
valerie
(lele, 6. 10. 2009 18:04)ste divní si pustě amy valerie a budete v klidu, serte na nejake upiry,jestli jsou at si sou...nezájem bejbyyy vááááleriieee:D amy frčííí
Nevěříte?Věřte:D
(lele, 26. 9. 2009 17:30)Joo věříte?Já jsem taky upír a když mi dáte 500kč tak z vás taky udělám upíra..chcete mě?:D:D
rada
(alena, 21. 9. 2009 19:31)ja osobne na upiri verim.Ale zdaji se mi casto divné sny.Prototu mám radu.Kdyžse vám bude zdát zlý sen v tom snu hodně otavírejte oči.Potom se probudite.
Jassy
(jassy, 11. 2. 2010 13:27)